2009. november 24., kedd

Dilemma

Tanácsot szeretnék kérni.
A problémám a következő: Én nem vagyok egy nagy képzelőerővel megáldott emberke. Jobban szeretek minta után dolgozni, kitalálni nemigen tudok. Így vagyok a kötéssel is, és mint kiderült, a gyöngyfűzéssel is ugyanez a helyzet. Nem mondom, hogy esetleg nem változtatok a mintán valamit (pl. szín), de lényegében mégiscsak másolom valaki munkáját. Itt most nem kizárólag a mintákról van szó (tehát a mintarajzokról), hanem egy már elkészített munkáról, ami nekem megtetszik. Valaki nagyon találóan leírta, hogy a gyöngyitisz-beteg mániákusan gyűjti a mintákat. Hát én nagyon is mániákus vagyok! Rengeteg mintát elraktároztam, hogy majd egyszer elkészítem. Vannak olyanok, ahol rajta van a képen, hogy ki készítette, erre tudok utalni a blogomban. De van olyan is, ahol nincs ráírva, ezekről már nem is tudom, hogy kié volt az ötlet. Ráadásul, én nemigen hordok ékszert, készíteni viszont imádom. Amit készítek, el szeretném adni, vagy ajándékozni. Itt most főleg a peyote mintákról van szó, bár én nem peyote-tal, hanem brick-kel fűzök, de a végeredmény ugyanaz.
Kérdéseim a következők:
1. Lopás-e, ha egy más által elkészített pl. karkötőt én is elkészítek, és árulom a boltomban?
2. Ha árulhatom, a boltban kell e utalni az ötletgazdára? És hogyan?

5 megjegyzés:

  1. Tanàcsot nem nagyon tudok adni, viszont ezek a kèrdèsek engem is nagyon èrdekelnek, melyik mintàt lehet màsolni ès àrulni, ès melyiket nem? Szerintem az otletgazdàra utalni kellene mindig, de mi van, ha az otletgazda is lopta valahonnan, ès az eredeti gazdàja ezt megtudja?
    Itt valami jogàszt kellene megkèrdezni, mi a vèlemènye errol.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen, hogy válaszoltál Katica! Sajnos, nem lettünk okosabbak, mert mástól nem jött jó tanács, így a dilemma megmaradt.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem, nagyon sokan minta után dolgoznak. Ha a minták után készített ékszeredet felrakod a blogodban, akkor illik utalni arra, hogy kitől van, ki ihlette, ilyesmi. Egyébként ha valaki közzé teszi a neten a mintáját, az szerintem számol azzal (sőt azért készíti) hogy másolják, nem mellesleg megismerjék Őt is mint alkotót. Ez nem lopás.Ha árulod, és utalsz rá, hogy kinek a mintája, az egy szép gesztus, bár én a Meskán nem nagyon láttam még olyan ékszert, ahol fel lenne tüntetve, hogy kinek a mintája alapján készült! Lopás szerintem az, amikor másnak a mintáját sajátodként tünteted fel, vagy galád módon árulod is.

    VálaszTörlés
  4. Köszi szépen, hogy válaszoltál Maya! Én is főleg a Meskára gondoltam, mert az természetes, hogy a blogban kiírom, hogy kinek a mintáját használtam fel. Én is pont így gondolom, de azért jó, hogy egy hozzáértő személy megerősített ebben.

    VálaszTörlés
  5. Szia!

    Ugyan én a MESKÁN nem árulok, de bármelyik munkám valaki más ötlete alapján készül, odaírom, feltéve, hogy tudom, ki a készítője. Ha csak inspirál, általában azt is feltűntetem, így tudjuk jobban megismerni egymást.
    Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy lehet két embernek ugyanaz az ötlete anélkül, hogy tudnának a másikról.
    sokan fűzünk, sokféleképpen, mégis előfordul, hogy egy srófra jár az agyunk :)
    Lopásnak nem számit, max. az, ha más mintáját te árulod, vagy valaki mintáját sajátodként tünteted fel.

    Egyébként miért kérdezted?

    További jó fűzögetést kívánok:
    Réka

    VálaszTörlés